Gimnazjum

         

 

1. "Gdzie żyje ten ptak?" – przystosowanie ptaków do środowiska, poznanie podstawowych czynników od których zależy wygląd zwierzęcia. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

2. "Opowieści dworu ziemiańskiego" – poznanie historii i charakteru salonu myśliwskiego na tle dziejów Polski XIX-XX w.; omówienie wyposażenia salonu, jego specyfiki oraz zapoznanie z podstawową terminologią dotyczącą łowiectwa i sztuki; poznawanie polskich tradycji i obyczajów, uświadomienie kulturotwórczej roli domu, podkreślenie wartości rodzinnych pamiątek. Grupa uczestnicząca w zajęciach może liczyć do 20 osób. Czas trwania zajęć ok. 45 min.

3. "Tropy i ślady zwierząt" – rozpoznawanie tropów niektórych krajowych ssaków i ptaków. Zajęcia odbywają się w sali ekspozycyjnej Las, a przy sprzyjającej pogodzie w Parku Łazienkowskim. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

4. "Ekologia, historia, kultura - Kampinoski Park Narodowy w pigułce" - podczas lekcji, odbywającej się w sali „Las”, uczniowie zapoznają się z fauną i florą wybranych parków narodowych. Uzupełnieniem zajęć są krzyżówki i materiały ilustracyjne. Czas trwania ok. 60 minut.

5. "Polowanie na zabytki" – zajęcia stanowią uzupełnienie lekcji historii i plastyki oraz wymagają od uczniów aktywności ruchowej i minimalnej umiejętności czytania mapy, a także orientowania się przy jej pomocy w terenie. Pozwolą one młodzieży poznać bliżej najciekawsze obiekty architektoniczne znajdujące się na terenie Łazienek Królewskich. Czas trwania ok. 90 min.

6. "Synantropizacja czyli cywilizowanie dzikości" - celem zajęć jest zapoznanie młodzieży z procesem synantropizacji, której podlega coraz więcej gatunków zwierząt dziko żyjących. Na zajęciach przedstawione zostaną  czynniki odpowiadające za zmianę w trybie życia zwierząt. Celem zajęć jest uświadomienie młodzieży, że działalność człowieka niesie za sobą ogromne konsekwencje dla przyrody i każda ingerencja w środowisko naturalne pociąga za sobą określone skutki dla dziko żyjących zwierząt i dla ludzi. Do przeprowadzenia zajęć wykorzystywana jest ekspozycja w sali „Las”. Czas trwania zajęć ok. 55 min.

7. „Za co lubimy konie?” – zajęcia odbywają się w Powozowni, w oparciu o zbiory, prezentację i eksponaty. Uczestnicy poznają wspólną historię człowieka i konia oraz akcesoria z tym związane, a także specyficzne cechy końskiego umysłu (duży, stadny roślinożerca). Co człowiek „dostaje” od konia i co powinien mu zapewnić? Dla starszych dzieci krzyżówka dostosowana do wieku pomaga utrwalić nowe informacje. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

8. „Konne podróże – karetą, bryczką saniami” – zajęcia odbywają się w Powozowni. Uczestnicy oglądają pojazdy konne, uprzęże, siodła, rzeźbę konia. Dowiadują się o dawnych sposobach podróżowania w czasach kiedy konie i ciągnięte przez nie pojazdy były głównym środkiem transportu. Poznają zasługi koni, a także formy opieki człowieka nad końmi. Na zakończenie oglądają prezentację zdjęć i rozwiązują krzyżówkę. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

9. "Historia pojazdów konnych" - zajęcia odbywają się w Powozowni, w oparciu o zbiory, prezentację i eksponaty. Uczestnicy poznają definicję pojazdu zaprzęgowego, historię wynalazków transportowych od epoki kamienia łupanego po wiek XX, typy pojazdów. Zwiedzając Powozownię wzbogacają swoje słownictwo. Poznają również akcesoria końskie i podstawowe pasze. Dla starszych dzieci krzyżówka dostosowana do wieku pomaga utrwalić nowe informacje. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

Zwiastun filmu, którego całość można obejrzeć podczas zajęć (scenariusz i reżyseria: Ireneusz Kozłowski; zdjęcia: Jacek Sołtysiak; montaż: Piotr Księżopolski).

10. "Czego nie wiemy o koniach i innych zwierzętach?" - zajęcia odbywają się w Powozowni, w oparciu o zbiory, prezentację i eksponaty. Uczestnicy poznają nazwy gatunków zwierząt udomowionych, środowisko i warunki, w jakich powinny żyć. Uczą się budowy konia i jego potrzeb, wynikających ze specyfiki gatunku. Zwracamy uwagę na tematykę ekologiczną, wyrabiamy humanitarny stosunek do zwierząt, staramy się rozbudzić zamiłowanie do koni, przy zachowaniu rozsądku i zasad bezpieczeństwa. Dla starszych dzieci krzyżówka dostosowana do wieku pomaga utrwalić nowe informacje. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

Uwaga: na życzenie prowadzimy lekcje o innej tematyce związanej z historią hodowli i użytkowania koni.

11. "Grzyby to niezwykłe organizmy" - zajęcia odbywają się w Sali „Las” w okresie wrzesień-listopad. Celem spotkania jest poznanie czynności życiowych grzybów kapeluszowych, odkrywanie różnorodności grzybów żyjących w lesie, kształtowanie postaw badacza i zbieracza grzybów. Czas trwania  ok. 60 minut.

 

 


wróć

 


Newsletter

 

Biuletyn Informacji PublicznejMuzeum Łowiectwa i Jeździectwa 2012 Wszystkie prawa zastrzeżone. ul. Szwoleżerów 9, 00-464 Warszawa,
tel.: 22 522 66 30 fax. 22 628 46 99, www.muzeum.warszawa.pl, mlij@muzeum.warszawa.pl
Projekt & wykonanie www.futureindesign.com Darmowy czytnik PDF dla osób niedowidzących