Szkoła podstawowa, kl. 1-3

 

1. „Opowieści myśliwskie” - zajęcia odbywają się w Salonie myśliwskim XIX/XX w. Poprzez rozmowy o myśliwych i leśniczych dzieci zdobywają wiedzę na temat hodowli i ochrony zwierząt, polowań. Uczestnicząc w grze obrazkowej poznają zwierzęta polskich pól i lasów. Czas trwania ok. 60 minut. Maksymalna liczba osób: 20.

2. Zajęcia origami „Zwierzęta, ale nie tylko”. - zajęcia origami odbywają się w czytelni Muzeum. Origami – to popularna w Japonii, Chinach i całej Azji Południowo-Wschodniej sztuka składania papieru. Nie stosuje się żadnych środków pomocniczych, takich jak klej czy nożyczki, a osiąga się zadziwiające efekty – można złożyć zwierzę, kwiat, różnego rodzaju ozdoby. Zajęcia podobają się zarówno młodszym, jak i starszym dzieciom. Wyrabiają zręczność rąk i kształtują wyobraźnię. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

3. „Środowisko a wygląd zwierząt” - zajęcia odbywają się w Sali „Oko w oko” Celem zajęć jest zwrócenie uwagi dzieci, że wygląd zwierzęcia, zależy od środowiska, w którym zwierzę żyje. Zajęcia prowadzone są w oparciu o przykłady gatunków ssaków z trzech stref klimatycznych: okołorównikowej, umiarkowanej i okołobiegunowej.  Przy każdej strefie klimatycznej podstawowym zadaniem jest wspólne ustalenie, jakie warunki w niej panują. Czas trwania ok. 60 min.

4. „Polscy poeci, zwierzęta i origami”. ORIGAMI – azjatycka sztuka składania papieru, która wyrabia zręczność rąk i kształtuje wyobraźnię. Do wykonania są zwierzęta –bohaterowie wierszy polskich poetów. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

5. „Zaczarowany ołówek i mieszkańcy lasu” – rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci przy użyciu najprostszych narzędzi – kartki papieru, ołówka i gumki oraz wielu możliwości ich użycia, a także wyrabianie zmysłu obserwacji podczas rysowania z modelu. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

6. „Czyj to trop?” – poznanie różnicy między tropem, a śladem; poznanie trybu życia i obyczajów wybranych zwierząt. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

7. „Ilustrujemy ołówkiem wiersze polskich poetów o zwierzętach” -celem zajęć jest zilustrowanie wierszy Polskich poetów. Do narysowania są portrety zwierząt –bohaterów. Uczestnicy poznają lub przypominają sobie popularne poznają budowę zwierząt przez rysowanie  z modela, ćwiczą percepcję wzrokowo-ruchową. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

8. "Wędrówki ptaków" - zajęcia odbywają się w sali "Ptaki". Dzieci poznają przyczyny ptasich wędrówek, utrwalają wiadomości o gatunkach wędrownych i niewędrownych na przykładach bociana, jaskółki, łabędzia i gila. Poznają również miejsca, do których wędrują ptaki. Czas trwania zajęć ok. 45 min.

9. "Zwierzęta dalekie, czy bliskie?" – czyli o zwierzętach egzotycznych” – poznawanie gatunków zwierząt egzotycznych i ich głosów, zapoznawanie dzieci z warunkami dalekich podróży. Czas trwania zajęć ok. 45 min.

10. "Poznajemy leśne drzewa” – zajęcia odbywają się w Parku Łazienkowskim i wymagają od uczniów aktywności ruchowej. Polegają na poznawaniu lasu jako środowiska naturalnego. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

11. "Co noszą zwierzęta w lesie kiedy jest zimno?" - zajęcia odbywają się w sali „Las”. Celem zajęć jest przedstawienie dzieciom przystosowań kilku gatunków leśnych zwierząt do zimowych miesięcy. Poza tym uczestnicy zajęć dowiedzą się jak wybrane gatunki zwierząt dzikich radzą sobie z ograniczoną ilością pokarmu i co w ogóle jedzą gdy dookoła leży śnieg i panuje mróz. Czas trwania zajęć ok. 45 min.

12."Tajemnice ptaków" - Zajęcia odbywają się w sali ptaki. Podczas lekcji dzieci w wyobraźni mogą przenieść się w miejsca trudno dostępne dla ludzi aby poznać budowę, zachowanie ale przede wszystkim tajemnic ptaków żyjących z dala od cywilizacji. Dzięki kartom pracy uczestnicy, utrwalają zdobyte informacje oraz poznają słownictwo ornitologiczne. Czas trwania ok. 60 min.

13. „Za co lubimy konie?” – ajęcia odbywają się w Powozowni, w oparciu o zbiory, prezentację i eksponaty. Uczestnicy poznają wspólną historię człowieka i konia oraz akcesoria z tym związane, a także specyficzne cechy końskiego umysłu (duży, stadny roślinożerca). Co człowiek „dostaje” od konia i co powinien mu zapewnić? Dla starszych dzieci krzyżówka dostosowana do wieku pomaga utrwalić nowe informacje. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

14. Koń mój przyjaciel" - zajęcia odbywają się w Powozowni. Lekcja odbywa się w Powozowni. Dzieci oglądają pojazdy konne, uprzęże, siodła, rzeźbę konia. Dowiadują się jak dawniej konie pracowały dla ludzi. Poznają wygląd koni, ich zachowania i potrzeby. Dowiadują się na czym polega przyjaźń człowieka z koniem i jak bezpiecznie przebywać w towarzystwie konia. Na zakończenie oglądają prezentację zdjęć i wykonują rysunek własnego pomysłu. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

15. „Konne podróże – karetą, bryczką saniami”– zajęcia odbywają się w Powozowni. - czas trwania ok. 45-60 min. Dzieci oglądają  pojazdy konne, uprzęże, siodła, rzeźbę konia. Dowiadują się  o dawnych sposobach podróżowania w czasach kiedy konie i ciągnięte przez nie pojazdy były głównym środkiem transportu. Poznają zasługi koni, a także formy opieki człowieka nad końmi.  Na zakończenie oglądają prezentację zdjęć i wykonują rysunek własnego pomysłu. Czas trwania zajęć ok. 45 min.

16. "Historia pojazdów konnych" - zajęcia odbywają się w Powozowni, w oparciu o zbiory, prezentację i eksponaty. Uczestnicy poznają definicję pojazdu zaprzęgowego, historię wynalazków transportowych od epoki kamienia łupanego po wiek XX, typy pojazdów. Zwiedzając Powozownię wzbogacają swoje słownictwo. Poznają również akcesoria końskie i podstawowe pasze. Dla starszych dzieci krzyżówka dostosowana do wieku pomaga utrwalić nowe informacje. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

Zwiastun filmu, którego całość można obejrzeć podczas zajęć (scenariusz i reżyseria: Ireneusz Kozłowski; zdjęcia: Jacek Sołtysiak; montaż: Piotr Księżopolski).

17. "Czego nie wiemy o koniach i innych zwierzętach?" - zajęcia odbywają się w Powozowni, w oparciu o zbiory, prezentację i eksponaty. Uczestnicy poznają nazwy gatunków zwierząt udomowionych, środowisko i warunki, w jakich powinny żyć. Uczą się budowy konia i jego potrzeb, wynikających ze specyfiki gatunku. Zwracamy uwagę na tematykę ekologiczną, wyrabiamy humanitarny stosunek do zwierząt, staramy się rozbudzić zamiłowanie do koni, przy zachowaniu rozsądku i zasad bezpieczeństwa. Dla starszych dzieci krzyżówka dostosowana do wieku pomaga utrwalić nowe informacje. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

Uwaga: na życzenie prowadzimy lekcje o innej tematyce związanej z historią hodowli i użytkowania koni.

18. „Co wiemy o grzybach?” – wrzesień-listopad  -- zajęcia odbywają się w Sali „Las”  w okresie wrzesień-listopad. Dzieci poznają m.in. budowę grzyba, podział grzybów na jadalne i trujące, nazwy kilku grzybów oraz znaczenie grzybów dla ekosystemu. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

 

wroć

 


Newsletter

 

Biuletyn Informacji PublicznejMuzeum Łowiectwa i Jeździectwa 2012 Wszystkie prawa zastrzeżone. ul. Szwoleżerów 9, 00-464 Warszawa,
tel.: 22 522 66 30 fax. 22 628 46 99, www.muzeum.warszawa.pl, mlij@muzeum.warszawa.pl
Projekt & wykonanie www.futureindesign.com Darmowy czytnik PDF dla osób niedowidzących