Szkoła podstawowa, kl. 4-6

1. "Opowieści myśliwskie" - zajęcia odbywają się w Salonie myśliwskim XIX/XX w. Poprzez rozmowy o myśliwych i leśniczych młodzież zdobywa informacje na temat hodowli zwierząt i ich ochrony, polowań, zwyczajów łowieckich. Uczestnicząc w grze obrazkowej poznaje zwierzęta polskich pól i lasów. Dodatkowo lekcja uatrakcyjniona jest krzyżówką. Czas trwania ok. 60 minut. Maksymalna liczba osób: 20.

2. Zajęcia origami "Zwierzęta, ale nie tylko". - zajęcia origami odbywają się w czytelni Muzeum. Origami – to popularna w Japonii, Chinach i całej Azji Południowo-Wschodniej sztuka składania papieru. Nie stosuje się żadnych środków pomocniczych, takich jak klej czy nożyczki, a osiąga się zadziwiające efekty – można złożyć zwierzę, kwiat, różnego rodzaju ozdoby. Zajęcia podobają się zarówno młodszym, jak i starszym dzieciom. Wyrabiają zręczność rąk i kształtują wyobraźnię. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

3. "Polscy poeci, zwierzęta i origami". ORIGAMI – azjatycka sztuka składania papieru, która wyrabia zręczność rąk i kształtuje wyobraźnię. Do wykonania są zwierzęta –bohaterowie wierszy polskich poetów. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

4. "Leśny detektyw – czy znasz te drzewa?" - zajęcia odbywają się w Parku Łazienkowskim i wymagają od uczniów aktywności ruchowej – rozpoznawanie głównych gatunków lasotwórczych, uzasadnienie potrzeby ochrony drzew pomnikowych. Czas trwania zajęć ok. 90 min.

5. "Gdzie żyje ten ptak?" – przystosowanie ptaków do środowiska, poznanie podstawowych czynników od których zależy wygląd zwierzęcia. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

6. "Śladami zwierząt" – rozpoznawanie tropów niektórych krajowych ssaków i ptaków. Zajęcia odbywają się w sali ekspozycyjnej Las, a przy sprzyjającej pogodzie w Parku Łazienkowskim. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

7. "Opowieści dworu ziemiańskiego" – poznanie historii i charakteru salonu myśliwskiego na tle dziejów Polski XIX-XX w.; omówienie wyposażenia salonu, jego specyfiki oraz zapoznanie z podstawową terminologią dotyczącą łowiectwa i sztuki; poznawanie polskich tradycji i obyczajów, uświadomienie kulturotwórczej roli domu, podkreślenie wartości rodzinnych pamiątek. Grupa uczestnicząca w zajęciach może liczyć do 20 osób. Czas trwania zajęć ok. 45 min.

8. "Polskie parki narodowe w kategoriach naj" - podczas lekcji, odbywającej się w sali Las, uczniowie zapoznają się z fauną i florą wybranych parków narodowych. Uzupełnieniem zajęć są krzyżówki i materiały ilustracyjne. Czas trwania ok. 60 min.

9. „Za co lubimy konie?” – zajęcia odbywają się w Powozowni, w oparciu o zbiory, prezentację i eksponaty. Uczestnicy poznają wspólną historię człowieka i konia oraz akcesoria z tym związane, a także specyficzne cechy końskiego umysłu (duży, stadny roślinożerca). Co człowiek „dostaje” od konia i co powinien mu zapewnić? Dla starszych dzieci krzyżówka dostosowana do wieku pomaga utrwalić nowe informacje. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

10. „Konne podróże – karetą, bryczką saniami”– zajęcia odbywają się w Powozowni. Uczestnicy oglądają pojazdy konne, uprzęże, siodła, rzeźbę konia. Dowiadują się o dawnych sposobach podróżowania w czasach kiedy konie i ciągnięte przez nie pojazdy były głównym środkiem transportu. Poznają zasługi koni, a także formy opieki człowieka nad końmi. Na zakończenie oglądają prezentację zdjęć i rozwiązują krzyżówkę. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

11. "Historia pojazdów konnych" - zajęcia odbywają się w Powozowni, w oparciu o zbiory, prezentację i eksponaty. Uczestnicy poznają definicję pojazdu zaprzęgowego, historię wynalazków transportowych od epoki kamienia łupanego po wiek XX, typy pojazdów. Zwiedzając Powozownię wzbogacają swoje słownictwo. Poznają również akcesoria końskie i podstawowe pasze. Dla starszych dzieci krzyżówka dostosowana do wieku pomaga utrwalić nowe informacje. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

Zwiastun filmu, którego całość można obejrzeć podczas zajęć (scenariusz i reżyseria: Ireneusz Kozłowski; zdjęcia: Jacek Sołtysiak; montaż: Piotr Księżopolski).

12. "Czego nie wiemy o koniach i innych zwierzętach?" - zajęcia odbywają się w Powozowni, w oparciu o zbiory, prezentację i eksponaty. Uczestnicy poznają nazwy gatunków zwierząt udomowionych, środowisko i warunki, w jakich powinny żyć. Uczą się budowy konia i jego potrzeb, wynikających ze specyfiki gatunku. Zwracamy uwagę na tematykę ekologiczną, wyrabiamy humanitarny stosunek do zwierząt, staramy się rozbudzić zamiłowanie do koni, przy zachowaniu rozsądku i zasad bezpieczeństwa. Dla starszych dzieci krzyżówka dostosowana do wieku pomaga utrwalić nowe informacje. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

Uwaga: na życzenie prowadzimy lekcje o innej tematyce związanej z historią hodowli i użytkowania koni.

13. "W królestwie grzybów" - spotkanie odbywa się w Sali „Las” w okresie wrzesień – listopad. Zajęcia zaznajamiają z gatunkami grzybów jadalnych, niejadalnych, trujących i chronionych. Uczą zasad obowiązujących przy zbieraniu grzybów. Kształtują właściwe postawy i zachowanie w lesie. Czas trwania zajęć ok. 60 min.

 

 

wróć


Newsletter

 

Biuletyn Informacji PublicznejMuzeum Łowiectwa i Jeździectwa 2012 Wszystkie prawa zastrzeżone. ul. Szwoleżerów 9, 00-464 Warszawa,
tel.: 22 522 66 30 fax. 22 628 46 99, www.muzeum.warszawa.pl, mlij@muzeum.warszawa.pl
Projekt & wykonanie www.futureindesign.com Darmowy czytnik PDF dla osób niedowidzących