Wystawa "25 na 25-lecie.

Wystawa "25 na 25-lecie. Rzeźba ze zbiorów Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa" (czynna od 29 czerwca 2008 do 31 sierpnia 2008 roku)

Jubileusz dwudziestopięciolecia Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa jest okazją do zaprezentowania na okolicznościowej wystawie części naszej kolekcji rzeźby złożonej z dzieł polskich i europejskich artystów pochodzących z 2 poł. XIX i 1 poł. XX w. Wyróżnia ją rzadko spotykana, wynikająca ze specyfiki zbiorów, jednorodność tematyczna. Profil kolekcji, od początku ściśle określony, koncentruje się na rzeźbiarskich wizerunkach zwierząt. Jednak oprócz dzieł stricte animalistycznych gromadzimy także te, które ilustrują nierozerwalny związek człowieka i zwierzęcia, ich wzajemne relacje i zależności oraz kontekst współistnienia w przyrodzie. Można przypuszczać, że to jedyny w polskich muzeach tak homogeniczny zbiór, a pod względem ilości rzeźb animalistycznych - jeden z najbogatszych.
W zasobach muzeum znajdują się dzieła artystów, których dorobek twórczy w dziejach rzeźby animalistycznej znacznie się wyróżnia.

Jednym z nich jest Pierre-Jules Mène (1810-1879), przedstawiciel prekursorskiej grupy francuskich rzeźbiarzy, nazywanych – początkowo pogardliwie – „Les animaliers”. Zarówno jego biografia, postawa twórcza, jak i prace, są świetnym przykładem ilustrującym ogólną sytuację panującą w środowisku artystycznym Francji. Idee romantyczne, które opanowały sztukę francuską na początku dziewiętnastego wieku, długo nie mogły przeniknąć na grunt rzeźby. Ciągle bardzo silne były tradycje neoklasyczne, ograniczone do zamkniętego kręgu motywów i ścisłego kanonu ich przedstawiania. Buntując się przeciw nim, część artystów rzeźbiarzy sięgnęła po temat niemieszczący się w obowiązującej doktrynie – do świata zwierząt. Nieuznawany przez zachowawcze środowisko akademickie, był dzięki temu najbardziej oddalony od jego wpływów i ingerencji. Jednak szykany ze strony tego gremium stały się dla animalistów dotkliwe. Ich prace były konsekwentnie odrzucane przez jury kolejnych konkursów, artyści działali więc niejako na uboczu oficjalnej, „wielkiej” sztuki. Zdecydowana postawa, upór, ciężka praca i wreszcie wierność nierozerwalnie splecionej miłości do sztuki i zwierząt w końcu zwyciężyły. Od około połowy dziewiętnastego wieku ich dzieła zaczęły tryumfalnie wkraczać na wystawy, przynosząc autorom uznanie, złote medale i sławę. Kilku z nich zostało odznaczonych Orderem Legii Honorowej, między innymi Antonie-Louis Barye (1796-1875), Isidore Jules Bonheur (1827-1901) i wspomniany już Mène. Określany mianem ojca animalistyki, Barye, jeden z ważniejszych przedstawicieli dziewiętnastowiecznej rzeźby francuskiej, nazwany został przez krytyków „Michałem Aniołem drapieżników”.

Druga połowa dziewiętnastego stulecia to złoty okres w dziejach rzeźby animalistycznej, która nigdy wcześniej ani nigdy potem nie rozwinęła się na tak ogromną skalę. Nobilitowana, usankcjonowana jako samodzielny temat w sztuce, cieszy się odtąd zainteresowaniem wielu wybitnych artystów także w innych krajach Europy. Bardzo popularna była na przykład w Niemczech pod koniec XIX i na początku XX wieku.
W Polsce rzeźbę animalistyczną uprawiało niewielu rzeźbiarzy, a figury zwierząt zaczęły pojawiać się dopiero w okresie międzywojennym. Za najwybitniejszą animalistkę tego czasu uważana jest Magdalena Gross, której trzy prace wchodzą w skład naszej kolekcji.
Od dwudziestu pięciu lat profil kolekcji rzeźby w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa pozostaje niezmieniony. Od czasu pierwszego zakupu w 1984 roku (Żubr Franza Ifflanda) zbiory stale są uzupełniane - ostatni, tegoroczny nabytek, to Pies myśliwski Fritza Dillera. Mamy nadzieję, że kolejny, złoty jubileusz uświetni podobna wystawa powiększona o odpowiednią ilość eksponatów.

Emilia Bzicka
Komisarz wystawy

Patronat honorowy nad rokiem jubileuszowym oraz wystawą objęli Lech Bloch - Przewodniczący Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego oraz Marcin Szczypiorski - Prezes Polskiego Związku Jeździeckiego

 

Patronat medialny nad wystawą i rokiem jubileuszowym objęły miesięczniki "Łowiec Polski", "Koń Polski", "Zabytki Heritage" oraz TVP WARSZAWA i VOX.FM.

 

Sponsorem roku jubileuszowego jest Bank Ochrony Środowiska S. A.

 

 


Newsletter

 

Biuletyn Informacji PublicznejMuzeum Łowiectwa i Jeździectwa 2012 Wszystkie prawa zastrzeżone. ul. Szwoleżerów 9, 00-464 Warszawa,
tel.: 22 522 66 30 fax. 22 628 46 99, www.muzeum.warszawa.pl, mlij@muzeum.warszawa.pl
Projekt & wykonanie www.futureindesign.com Darmowy czytnik PDF dla osób niedowidzących